Boekentip

Wil je wat kwijt over het fenomeen Fantasy? Of zoek je een topic over een event, persoon of gewoon een onderwerp wat nergens anders tussen past?

Berichtdoor Sweet Hermione op zo 18 jan 2009, 18:19

Een boek waar ik verzot op was toen ik... vijftien ofzo was.

Titel: Spiegeldromen
Auteur: Catherine Webb
Waar gaat het over? De wereld waar wij heen gaan als wij dromen, is een wereld waar magiërs leven en er meerdere rijken zijn. Ze leven in harmonie, maar net als elk fantasy-boek gaat dat altijd mis. Hoe dan ook.
De legendarische Leanan Kite wordt opgeschrikt uit zijn kleine rijk Stormpunt als er een man naar zijn kasteel komt. Iets over de nieuwe koning, zijn vervelende zoontje en dat hij naar Haven moet komen, waar hij vroeger altijd was. De magiër besluit naar Haven te gaan, zoals hem is ontbonden. Al tijdens de reis blijkt dat er meer aan de hand is dan hij dacht, en dat er misschien een oorlog aan het uitbreken is, omdat Schaduwval (of hoe heette het?) zich wilt uitbreiden. Dan komt er ook nog Renna tegen, een jonge vrouw die door haar coma veels te lang in deze wereld blijft ronddwalen...
Wat is er zo leuk aan dit boek?
1. Dat de hoofdpersoon de allerleukste persoon is van het boek. Hij is zo hilarisch, sprankelend, eigewijs, irritant, arrogant en eigen, dat het het hele boek genieten is. Serieus.
2. Het is toegankelijk en vrolijk, maar toch moralistisch en het zet je aan het denken.
3. De schrijfster was veertien toen ze het afmaakte. Dat is gewoon geniaal.
En ook nog.. Er is een vervolg, maar die heb ik (nog) niet gelezen en het is ook (nog) niet vertaald in het Nederlands.

---

Titel: Het oneindige verhaal
Auteur: Michael Ende
Waar gaat het over? Bastiaan vindt een speciaal boek in een klein boekenwinkeltje en besluit het op de zolder van zijn school te gaan lezen. En dan wordt hij onverwachts het boek in gezogen en komt hij in de wereld van de hoofdpersoon Atréjoe, de geluksdraak Foechoer en de andere wezens. Dan moet Bastiaan toch verantwoordelijk op zich nemen en wordt de wereld Fantasia hem misschien toch te veel..
1. Het is het beste fantasy-boek dat er bestaat voor mij. Het is echt een meesterwerk.
2. Het einde is zo goed en meeslepend dat ik bijna moest huilen.
3. ''Het oneindige verhaal'' bespreekt ideologieën, politiek, moraal, emoties, normen en waarden, trouw, overmacht, wanhoop, behoeften en hogere idealen. En dat allemaal in een prachtig verhaal. Dit is cult.
Sweet Hermione
Faun

Anemos

Berichtdoor Jitske op za 14 maart 2009, 02:50

Titel: De lappenheks
Auteur: Garth Nix

Afbeelding

Waar gaat het over?

Julia en haar broer Paul vinden op een verlaten strand aan de Australische noordkust een enorm groot en verlaten vogelnest. In het nest vindt Julia een lappenpop, de mooiste die Julia ooit heeft gezien; bijna betoverend mooi'
Maar de pop bevat de geest van de Lappenheks die het lichaam van Julia in bezit neemt om terug te keren naar het magische land Yendre, waaruit ze ooit werd verbannen.
Om zijn zus te redden volgt Paul de heks door tijd en ruimte naar Yendre, waar ze haar strijdkrachten verzamelt om Yendre opnieuw aan zich te onderwerpen. Er zijn inmiddels duizenden jaren voorbijgegaan en de magiërs die haar eerder versloegen zijn reeds lang verdwenen. Niets lijkt haar overwinning in de weg te staan - behalve Paul'
Terwijl Paul op zoek naar zijn zus het ene avontuur na het andere beleeft en steun vindt bij de inwoners van Yendre, zit Julia opgesloten in de geest van de Lappenheks. Haar situatie lijkt hopeloos, totdat ze hulp krijgt uit wel heel onverwachte hoek.
(Bron: bol.com)

Het is een boek dat lekker doorleest en daardoor is het ideaal als je 'nog even snel wat wil lezen' maar je er niet helemaal op wil toeleggen en jezelf geen zware kost wil voorschotelen... leuk verhaal, het taalgebruik is eenvoudig, en je bent er echt zo doorheen. De lappenheks vond ik zelf een erg leuk character, echt door en door slecht, en de bedoelde hulp uit onverwachte hoek (zie boek) was echt mooi bedacht. Goed uitgewerkt verhaal, hoewel niet op alle punten even origineel... maar zoals ik al zei: voor even tussendoor perfect.
Club Sandwiches, not Seals.

If the future's looking dark, we're the ones who have to shine.
If there's no one in control, we're the ones who draw the line.

Jitske
Minotaurus

Efanos

Berichtdoor Floggeke op wo 27 mei 2009, 14:07

Titel: Coraline
Auteur: Neil Gaiman
Waar gaat het over? (van het boek overgenomen)
De dag na de verhuizing gaat Coraline op verkenning...

Hun nieuwe flat heeft 21 ramen en 14 deuren. 13 deuren gaan open en dicht. De veertiende zit op slot. Volgens haar moeder zit er een blinde muur achter, maar als Coraline hem opent, ontdekt ze een donkere gang naar een andere flat, die veel weg heeft van de hare.

Alles lijkt er geweldig. Het eten is veel beter en in de speelgoedkist zitten opwindengelen die door de kamer fladderen en boeken met plaatjes die sidderen en flikkeren. Maar er is ook iemand die zich haar andere moeder noemt...

Wat is er zo leuk aan dit boek? Het is niet te dik en het leest heel vlot weg. Je hebt geen voorkennis nodig en de 'wereld' achter de deur is heel simpel omschreven maar toch duidelijk. Het is een boek voor kinderen, en dat merk je wel, maar het ligt er niet vingerdik op.

De 'wereld' achter de deur is niet echt eng, maar er hangt wel een griezelige sfeer .
Absolutely nothing good can come out of overthinking things
Floggeke
Zielig dichtertje

Zielig dichtertje

Berichtdoor Shadow op wo 08 jul 2009, 12:30

Titel: Kushiëls Saga (trilogie): Kushiëls Pijl , Kushiëls Keuze, Kushiëls Werktuig

Auteur: Jacqueline Carey

Waar gaat het over?

Kushiëls Pijl

De bewoners van het land Terre d’Ange stammen, zo wordt verteld, rechtstreeks af van de profeet Elua, die zich er vele eeuwen eerder vestigde. Het is een volk van grote schoonheid, met een passie voor verfijnde kunst, muziek en poezie. De edelen van het rijk hebben daarnaast het politieke gekonkel en intrigeren tot een ware kunst verheven. In de stad Elua, de luisterrijke hoofdstad van Terre d’Ange, wordt de jonge Phedre door haar moeder verkocht als dienstmeisje aan een groot en rijk Huis. Ze groeit op tot een beeldschone jonge vrouw, totdat haar contract wordt opgekocht door de enigmatische edelman Delaunay. Deze onderwijst jaar in de meest uiteenlopende zaken en stuurt haar als zijn spion tussen de edelen van Terre d’Ange. Op een van Delaunay’s opdrachten stuit Phedre op een complot dat gericht is tegen de koninklijke familie. Daarna is ze haar leven niet meer zeker. Als op een dag zelfds Delaunay haar niet meer kan beschermen en ze als slaving bij de barbaarse Skaldi in het verre noorden terechtkomt, lijkt niet alleen haar leven, maar ook het koninkrijk verloren.

Als je boek twee: Kushiëls Keuze en boek drie: Kushiëls Werktuig leest, vind ik dat je al te veel te weten komt over het einde van boek een. En ik wil de lol niet verpesten voor degenen die nog niets over boek twee en drie willen weten. Daarom de spoiler.

Spoiler:
Kushiëls Keuze

De jonge Phedre no Delaunay is nu gravin van Montreve en heeft zich op haar landgoed teruggetrokken om te ontsnappen aan de wereld van de intriges en politieke machinaties. Op een dag ontvangt ze echter een purperen mantel, die alleen maar afkomstig kan zijn van haar aartsvijand : Mellisande Shahrizai. Mellisande was het brein achter een complot van edelen om het koninkrijk Terre d’Ange ten val te brengen. Nadat ze door de troepen van de koningin gevangen was genomen, wist ze te ontsnappen en verdween vervolgens spoorloos met behulp van haar vele bondgenoten. Phedre is er zeker van dat Mellisande achter de schermen een nieuw complot smeedt en ze weet dat de purperen mantel zowel een waarschuwing als een uitdaging is. Samen met haar metgezel, de priester-krijger Joscelin, besluit Phedre zich opnieuw in de hoofdstad te vestigen en zich te mengen in de nooit aflatende politieke intriges. Ze pakt haar oude beroep, dat van spion en intrigant, weer op, vastbesloten de sluwe Mellisande ditmaal een stap voor te zijn.

Kushiëls Werktuig

Inmiddels is Phedre opgeklommen tot edelvrouw van het Rijk, en geniet als vertrouwelinge van de Koningin zowel rijkdom als aanzien. Maar ze is nooit Hyacinthe vergeten, de Tsingaanse zigeuner die zijn leven voor haar opofferde en zich door een halfgod voor eeuwig in slavernij liet binden. Phedre heeft het zichzelf nooit vergeven. Dan wordt ze benaderd door de mooie maar verraderlijke Melisande Shahzizai, die haar vraagt haar ontvoerde zoontje te zoeken. Melisande vormt een bedreiging voor de vrede in het Rijk en is haar grootste vijand, maar in ruil voor informatie hoe ze Hyacinthe uit zijn slavernij kan bevrijden stemt Phedre toch toe. Samen met haar metgezel, de priester-krijger Joscelin, trekt ze naar onbekende landen op zoek naar het enige dat Hyacinthe kan bevrijden : de naam van God …

Het is een prachtig boek omdat het heel mooi beschreven is. Een boek heeft iets extra wanneer de schrijver in staat is goede en pakkende beschrijvingen te geven en Carey is zo'n schrijfster.
De personages zijn 'echt', hebben fouten, maken fouten en dat maakte het zo echt. De boeken zitten vol verassingen wat het dubbel zo spannend maakt. Je weet nooit wat er nu komt. Je volgt alles vanuit het standpunt van een personage waardoor je in het verhaal gehouden word en meeleeft met het hoofdpersonage.
Een speciaal puntje aan het boek is het erotische. Niks wordt gesensureerd of wegelaten. Je moet ertegen kunnen en niet preuts zijn. Het maakte deel uit van het boek en het plot. Dus tegen al wie niet tegen erotiek in boeken kan, zeg ik: lees dan die erotische pagina's niet maar wel de rest. Het boek is het waard!
Ik zeg dus duidelijk: het is geen seksromannetje!! Het maakt deel uit van het verhaal!
Het is een boek dat onmogelijk weg te leggen is en vol spanning zit. Ik denk dat ik eerlijk kan zeggen dat er geen saaie, langdradigde delen in zitten.
Voor de rest kan ik alleen zeggen dat deze drie boeken met de Harry Potter-boeken strijden om de eerste plaats als mijn favoriet boek. Ik denk dat ik ze de eerste plaats laat delen.[/color]
Shadow

Berichtdoor Maschine op za 18 jul 2009, 21:33

Titel: Kind 44
Auteur: Tom Rob Smith
Waar gaat het over? Het boek speelt in het Rusland van 1953 met Stalin aan de macht, toen nog de Sovjet-Unie. Agent Leo Demidov komt een reeks gruwelijke kindermoorden op het spoor. De moorden lijken hem op de 1 of andere manier te volgen en hij probeert de moordenaar te ontmaskeren. Dat wordt lastig, aangezien de moorden ver van elkaar gepleegd worden en het er ruim 50 zijn.
Wat is er zo leuk aan dit boek? Ten eerste zie je heel goed hoe de Sovjet-Unie was in die tijd, en hoe moeilijk het leven eigenlijk was. Je kon niks zeggen, moord bestond niet en de slechte dingen werden gewoon in de doofpot gestopt. Je moet wel enige kennis van de geschiedenis hebben, maar het is uiteindelijk spannend om te lezen. Vooral het einde was erg verrassend. Ik dacht namelijk dat het al vrij vroeg duidelijk was hoe alles in elkaar zat, werd ik toch nog verrast!
Maschine
Faun

Sarth

Berichtdoor hezter.loves.snape op za 25 jul 2009, 11:17

Titel: Darkest Powers trilogie -> The Summoning
Auteur: Kelley Armstrong
Waar gaat het over? Het boek gaat over een meisje, Cloe. Nadat ze een geest gezien had op school kwam ze in een huis terecht voor 'verstoorde kinderen'. Op het begin lijkt alles oke, maar nadat ze de andere patienten leert kennen, realiseert Cloe zich dat iets vreemds ze samen bindt. En dat niet alles is wat het op het eerste gezicht lijkt.
Het is goed en duidelijk geschreven. Het heeft lekker veel bladzijdes (390) maar je kan er vlug doorheen lezen. Het is een best heel spannend boek. Maar het heeft wel een open einde waardoor je het volgende deel gelijk wilt lezen.
'till everything burns
Sarth

We are the enemies of reality.
hezter.loves.snape
Ork

Sarth

Berichtdoor Jessica op wo 27 jan 2010, 21:34

The Master Of Disaster schreef:Titel: De Grootmeester van het kwaad (Lord Loss)
Auteur: Darren Oh´schanessy ofzo (Shan)
Waar gaat het over? : Over een jongen genaamd Grubbs Grady waarvan op een avond de moeder-vader-zus van word vermoord door demonen, dan zit hij een tijdje in een gekkenhuis omdat niemand geloofd dan demonen echt bestaan. nou echt niemand...
Wat is er zo leuk aan dit boek? Het leest snel en je kunt niet stoppen, de demonen wereld is ook helemaal uitgedacht.

Hier kan ik het allemaal maar mee eens zijn =D Ook de volgende delen zijn geweldig en verslavend. Ik ben nu zelf in het zesde deel bezig: Monsteroorlog.

En dannn...Dit boek heb ik ongeveer een week geleden uitgelezen:
Afbeelding
Titel: Dracula - De Ondode
Auteur: Dacre Stoker & Ian Holt
Waar gaat het over? Om het meteen duidelijk te krijgen dit is dus niet Bram Stokers boek! Het gaat verder waar het boek van B. Stoker ophield. Dacre Stoker is de achter achterneef van Bram Stoker.
Het is 25 jaar nadat de helden Dracula hebben verslagen. Jonathan en Mina hebben een zoon; Quincey. Hij is vernoemd naar Quincey P. Morris, een van de helden uit Dracula die het niet heeft overleefd.
Dr. Jack Seward, nu een aan heroïne verslaafde verschoppeling, jaagt door heel Europa op vampiers. Intussen verlaat Quincey Harker, de zoon van Jonathan en Mina Harker, de universiteit om zich te richten op een carrière in het theater. Dan wordt zijn vader Jonathan dood gevonden en belanden Dr. Seward en Quincey samen in de strijd tegen een oude vijand - iemand is druk bezig alle helden te vermoorden die verantwoordelijk waren voor de dood van de legendarische Graaf Dracula…
Maar er komt een heel nieuw personage op de kroppen; Elizabeth Bathory.
Het is zo fantastisch geschreven en men... =O hetis zo spannend. Serieus, je blijft lezen. Soms struikelde ik wel over de lange zinnen en moeilijke woorden, maar verder hinderen die totaal niet.
Het zit vol met verdorvenheid xD Echt hoor. Der zit niet echt iets gelukkigs in dit verhaal. Wat ik ook super vind is dat dit boek nog een verhaal erbij betrekt; namelijk Jack the Ripper. Dat is eigenlijk een sub-verhaal in dit verhaal. En alles staat ermee in verband.
De personages zijn heel goed en ook goed beschreven. Je gaat vooral met Quincey mee, maar er zijn nog veel personages. Je leest uit verschillende ooghoeken en posities. Soms komen er ook niets zeggende personages voorbij waarvan je denkt ''okaaaaay'', maar ik denk dat die er tussen zijn gezet om de ernst van de situatie beter uit te drukken.
Het einde is ook alles behalve voorspelbaar, vind ik dan. =D
Prince Zuko: Zuko, you have to look within yourself, to save yourself from your other self. Only then will your true self reveal itself.

♥SARTH♥
Jessica
Stadhouder Sarth

Stadhouder Sarth

Sarth

Berichtdoor Hermelien Griffel op di 13 jul 2010, 23:39

Titel: School voor Magisch Begaafden
Auteur: E. Rose Sabin
Waar gaat het over?

Het gaat over een meisje Tria Tesserel dat van oorsprong is opgevoed als een boerenmeisje, maar ze draagt een geheim met zich mee dat ze beschikt over bepaalde magische krachten. Haar moeder weet van deze krachten, maar haar vader is niet zo van onder de indruk en wil dat Tria haar krachten nooit meer gebruikt. Uiteindelijk weet Tria's moeder een inschrijving te regelen op de School voor Magisch Begaafden, zodoende ontsnapt Tria aan het boerenleven en vertrekt naar de school om daar haar krachten onder controle te krijgen. Op deze school ontmoet Tria een divers aantal jongens en meisjes met verscheidene krachten. Bijvoorbeeld genezen of veranderen in een panter. Alleen verloopt niet alles vlekkeloos op de school en moet Tria vaak haar krachten meten met haar mede-leerlingen of ander Duister gebroed.

Het is een boek dat erg veel lijkt op Harry Potter, alleen is dit iets minder zachtzinnig en zijn de straffen strenger en vooral lees dit als een trein. Het is geen diepgaande fantasy zoals Harry Potter, maar wel op een volwassenere manier geschreven. Waarin Harry Potter weg komt met het overschrijven van strafkaartjes van zijn vader, wordt Tria diverse malen tot de orde geroepen en moet ze ook samenwerken met haar kamergenoot waar ze eigenlijk niets van moest hebben toen ze op die school kwam.

Als ik een cijfer mocht geven, zou ik er een 7,5 voor geven omdat het lekker spannend is en een fijne schrijfwijze heeft die niet al te langdradig is.
Ron "Sunshine, daisies, butter mellow,
Turn this stupid, fat rat yellow."
Hermelien Griffel
Meermens

Sarth

Berichtdoor Lies op za 04 sep 2010, 19:01

Titel: De gave van Katsa
auteur: k. Cashore

Afbeelding

achterkant van het boek:

Katsa is sinds haar achtste in staat om een volwassen man met haar blote handen te doden – ze is een Begaafde, een van de weinige mensen die geboren zijn met een bijzondere gave. Dat iemand een gave heeft, openbaart zich op zijn of haar twaalfde, als de Begaafde twee verschillende kleuren ogen krijgt. Als nichtje van de koning zou Katsa normaal gesproken een leven vol luxe en privileges leiden, maar net als de andere Begaafden moet ze haar Gave in dienst van de koning te stellen. Al zo lang als ze zich kan herinneren moet ze zijn vuile werk opknappen: afrekenen met zijn vijanden of ongehoorzame burgers. Maar geleidelijk aan groeit Katsa's verzet. Als ze de knappe prins Po ontmoet die haar vertelt over het gruwelijke raadsel dat hij moet op lossen, besluit ze met hem mee te gaan op zijn gevaarlijke tocht. Een tocht die de ware aard van haar Gave onthult en het verschrikkelijke geheim dat ver weg verborgen is. Een geheim dat alle zeven koninkrijken kan vernietigen...

Waarom vond ik het boek zo leuk? Ik vond het veel op x-men lijken. Geen mutanten maar begaafden. De schrijfstijl van het boek sprak me heel erg aan. en natuurlijk vond ik het leuk dat Katsa als meisje een heel leger mannen kan uitmoorden :D. wat ook erg leuk is, is dat er een kaart voor in het boek zit. net als bij Eragon. Het boek heeft geen vervolg en is dus fijn als 'tussendoortje' te lezen.

Dit verhaal is erg leuk maar ik denk een beetje te cliché voor sommige mensen.(Uiteindelijk komt het verhaal erop neer dat ze een klein prinsesje moeten redden.) Alle dingen worden goed beschreven maar niet zo dat het erg saai wordt. als ik het boek een cijfer zou moeten geven wordt het een 9
"There's no need to call me sir Professor."
Lies
Trol

Efanos

Vorige

Keer terug naar Algemeen