Een boek waar ik verzot op was toen ik... vijftien ofzo was.
Titel: Spiegeldromen
Auteur: Catherine Webb
Waar gaat het over? De wereld waar wij heen gaan als wij dromen, is een wereld waar magiërs leven en er meerdere rijken zijn. Ze leven in harmonie, maar net als elk fantasy-boek gaat dat altijd mis. Hoe dan ook.
De legendarische Leanan Kite wordt opgeschrikt uit zijn kleine rijk Stormpunt als er een man naar zijn kasteel komt. Iets over de nieuwe koning, zijn vervelende zoontje en dat hij naar Haven moet komen, waar hij vroeger altijd was. De magiër besluit naar Haven te gaan, zoals hem is ontbonden. Al tijdens de reis blijkt dat er meer aan de hand is dan hij dacht, en dat er misschien een oorlog aan het uitbreken is, omdat Schaduwval (of hoe heette het?) zich wilt uitbreiden. Dan komt er ook nog Renna tegen, een jonge vrouw die door haar coma veels te lang in deze wereld blijft ronddwalen...
Wat is er zo leuk aan dit boek?
1. Dat de hoofdpersoon de allerleukste persoon is van het boek. Hij is zo hilarisch, sprankelend, eigewijs, irritant, arrogant en eigen, dat het het hele boek genieten is. Serieus.
2. Het is toegankelijk en vrolijk, maar toch moralistisch en het zet je aan het denken.
3. De schrijfster was veertien toen ze het afmaakte. Dat is gewoon geniaal.
En ook nog.. Er is een vervolg, maar die heb ik (nog) niet gelezen en het is ook (nog) niet vertaald in het Nederlands.
---
Titel: Het oneindige verhaal
Auteur: Michael Ende
Waar gaat het over? Bastiaan vindt een speciaal boek in een klein boekenwinkeltje en besluit het op de zolder van zijn school te gaan lezen. En dan wordt hij onverwachts het boek in gezogen en komt hij in de wereld van de hoofdpersoon Atréjoe, de geluksdraak Foechoer en de andere wezens. Dan moet Bastiaan toch verantwoordelijk op zich nemen en wordt de wereld Fantasia hem misschien toch te veel..
Wat is er zo leuk aan dit boek?
1. Het is het beste fantasy-boek dat er bestaat voor mij. Het is echt een meesterwerk.
2. Het einde is zo goed en meeslepend dat ik bijna moest huilen.
3. ''Het oneindige verhaal'' bespreekt ideologieën, politiek, moraal, emoties, normen en waarden, trouw, overmacht, wanhoop, behoeften en hogere idealen. En dat allemaal in een prachtig verhaal. Dit is cult.