01. Oorlogswinter (2008)
02. Avatar (2009) **
03. The Hurt Locker (2010) ****
04. Sherlock Holmes (2009) ***
05. Artificial Intelligence: AI (2001) ****
06. K-PAX (2001) ***
07. Alice in Wonderland (2010) **
Sherlock Holmes
Film is best aardig. Ondanks dat er een hoog Hollywood gehalte (lees: zo simpel en mainstream mogelijk) vond ik hem best vermakelijk. Sherlock Holmes is neergezet als een roekeloze rokkenjager die maar wat aankloot en Basil wordt gespeeld door Jude Law die zijn rol invult als babysitter. Ondanks deze invulling heeft de film genoeg vaart en weet je aandacht wel vast te houden. De finale is een beetje crux waar blijkt dat Sherlock Holmes van het begin af aan al precies wist hoe de vork in de steel zit, maar de sfeer maakt heel veel goed. Een perfecte film om 's avonds te kijken na een drukke dag. ***
Artificial Intelligence: AI
Ik ben onder de indruk van deze film. Geregisseerd door Spielberg en ik vind het na Schindler's List zijn beste film. De film speelt zich af in de toekomst waar robots deel uitmaken van de samenleving. Er is een nieuwe robot ontwikkeld die kan liefhebben vergelijkbaar met een kind dat van zijn ouders houdt. Het prototype, gespeeld door Haley Joel Osment (Sixth Sense) wordt uitgetest op een echtpaar wiens ernstig zieke zoon is ingevroren totdat er een medicijn beschikbaar komt dat hem kan genezen. In het begin blijkt het een een succes te zijn totdat de zoon terugkeert en niet overweg kan met de robot. De robot wordt afgedankt waarna het verhaal pas echt begint. Uitstekend acteerwerk van Osment en de teddybeer die dient als een soort mentor voor de Robot. ****
K-PAX
Redelijke film. De film begint bij Prot (Kevin Spacey) die beweert dat hij van de planeer K-PAX komt. Hij wordt overgebracht naar een psychiatrische inrichting waar hij onder begeleiding van een dokter komt. Prot komt zo realistisch over dat alle patiënten en zelfs een deel van het verplegend personeel denken dat hij van K-PAX komt. Film zit goed in elkaar maar op een of andere manier kwam alles net niet binnen. ***
Alice in Wonderland
Ik vermoed dat veel mensen van dit forum deze film geweldig vonden maar ik vond het niks. Ik begrijp de film gewoon niet goed. Je hebt een konijn in een pak, Mad Hatter, een muis en een konijn die lachen om niks, twee dikke ventjes en Alice die constant in lengte veranderd. Ik snap er helemaal niks van. Het verhaal probeert aan de ene kant te steunen op de fantasierijke personages maar aan de andere kant zit er wel lijn in. Wat wel vet was, waren de personages zelf die echt ontzettend kleurrijk zijn. The Red Queen en The White Queen maar ook die twee dikke ventjes en die veldmuis waren goed neergezet. Depp als Mad Hatter viel me een beetje tegen, vooral als hij op accent overschakelt wanneer ie boos wordt. **